O CLIL-u NA CYPRZE

09 luty 2020
Szkoła Podstawowa im. Emilii Gierczak w Gródkowie od września realizuje program „Można lepiej! Można ciekawiej!”. Otrzymał on dofinansowanie z projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Docelowo ma on służyć:
1. Podniesieniu kompetencji nauczycielskich, zwłaszcza w obszarze językowym, metodycznym i kulturowym poprzez udział w kursach metodycznych i językowych, w tym zagranicznych.
2. Doskonaleniu metod nauczania, poszerzeniu zakresu środków dydaktycznych zwiększających
motywację uczniów.
3. Podnoszeniu jakości pracy szkoły, poprawie efektów kształcenia, rozwijaniu kreatywności i
innowacyjności, wzmocnieniu efektywności w pracy z uczniami o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
4. Poszerzeniu oferty edukacyjnej szkoły, wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych i metodycznych.
5. Zwiększeniu efektywność nauczania j. angielskiego w szkole i w oddziałach przedszkolnych.
6. Utrwalenie i rozwijanie w opinii środowiska lokalnego obrazu szkoły jako aktywnej i dynamicznie się rozwijającej placówki oświatowej
Od września 7 nauczycieli uczestniczy w intensywnym kursie języka angielskiego. Natomiast w styczniu 2 nauczycielki: p. Magdalena Trzcionka i p. Justyna Opara – Samborska oraz dyrektor p. Beata Polaniecka odbyły „job shadowing” w cypryjskiej szkole. Zrealizowano go w celu obserwacji zajęć, w szczególności prowadzonych dwujęzycznie oraz organizacji pracy placówki partnerskiej i jej sposobów na radzenie sobie z problemami i wyzwaniami, które już występują lub mogą pojawić się w przyszłości w naszej szkole .
Dimotiko Sxoleio Pano Polemidion - Karmiotissas znajduje się w Pano Polemidia, na zachodnich przedmieściach miasta Limassol. Społeczność szkolna jest bardzo zróżnicowana pod względem statusu społecznego i ekonomicznego ( raczej średni i niski), pochodzenia ( imigranci i uchodźcy, w tym sieroty ) oraz odmiennych kultur kraju pochodzenia. Społeczność szkolna z roku na rok staje się bardziej wielokulturowa przez co pojawiły się problemy z komunikacją (coraz większy odsetek uczniów wcale nie mówi po grecku), językiem lekcji (większość lekcji odbywa się po grecku, co utrudnia obcym uczniom naukę), poczucie wyobcowania oraz mała styczność w życiu codziennym z językiem angielskim. W związku z tym działania w szkole nastawione są na wyrównywanie szans, by uczniowie, mimo niskiego kapitału początkowego, mogli się rozwijać, poszerzać swoje horyzonty i wzbogacać doświadczenia poprzez zapewnienie atrakcyjnej oferty edukacyjnej.
Szkoła od ponad pięciu lat wdraża metodologię CLIL jako rozwijającą się, elastyczną koncepcję, która zapewnia motywujące i wartościowe doświadczenia, zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczniów. W tym roku placówka została wyróżniona najwyższym odznaczeniem honorowym przyznawanym przez Cypryjską Komisję CLIL - nagrodą GOLDEN CLIL.
Nauczycielki z gródkowskiej szkoły brały udział w zajęciach prowadzonych metodologią CLIL przez Anastasię Kapari i Elenę Koumi. Były to lekcje muzyki, plastyki, edukacji ekologicznej i zdrowotnej. Umożliwiło to praktyczne poznanie metody, w tym pomocy dydaktycznych, organizacji lekcji, aranżacji przestrzeni klasowej. Widoczne były również same efekty pracy dzieci. Niezwykle cenne było spotkanie krajowym koordynatorem CLIL - Petrulą Kouroukla. Jeździ po całym kraju do szkół, w których są nauczyciele uczący tą metodą. Służy im radą oraz obserwuje lekcje przez nich prowadzone w celu podwyższenia jakości oferowanej formy edukacji.
Inspirujące okazały się również rozmowy poświęcone sposobom radzenia sobie z wykluczeniem, biernością społeczną, brakiem motywacji do nauki. Szczególną uwagę skupiono na problemie adaptacji dzieci uchodźców z Syrii, metodach pracy z nimi.
Wypracowane konkluzje na pewno zaowocują wprowadzeniem nowych rozwiązań w gródkowskiej placówce służących podniesieniu efektywności kształcenia.