Aktualności
- Szczegóły
Europejski Dzień Języków Obcych obchodzony jest w naszej szkole od lat. Na lekcjach języka angielskiego w klasach IV-VI uczniowie rozmawiali o tym dlaczego warto uczyć się języków obcych, oraz jakie możliwości daje nam znajomość języków. Uczniowie obejrzeli anglojęzyczną prezentację dotyczącą Polski, przypominając i utrwalając najważniejsze informacje związane z naszym krajem. W klasie VIII dzieci miały możliwość uczestniczyć w bardzo interesującej lekcji języka ukraińskiego , prowadzoną przez jedną z uczennic klasy VIII- Yanę Oleniuk, z pochodzenia Ukrainkę. Yana zapoznała swoje koleżanki i kolegów z ukraińskim alfabetem, angażując całą klasę w zabawę ze zgadywaniem znaczenia podanych słów. Na koniec wszyscy chętni uczniowie wzięli udział w konkursie wiedzy na temat Polski i Ukrainy w języku angielskim. Wyniki już wkrótce!
| GALERIA |
- Szczegóły
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania to jedno z wydarzeń, które jest zarówno przyjemne jak i pożyteczne. Inicjatywa powstała W Polskiej Izbie Książki w 2001 roku. Na patronkę wybrano Janinę Porazińską, wybitną pisarkę, która wiele swoich książek napisała z myślą o dzieciach. Data 29 września to dzień urodzin zasłużonej Polki.
Celem święta jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych, a jak wiadomo książki to źródło wiedzy dla dzieci, które rozwijają wyobraźnię i pamięć, poszerzają słownictwo, a przede wszystkim pozwalają przeżywać wspaniałe emocje.
W ramach akcji we wtorek 29 września wychowawcy klas I-III przeczytali swoim podopiecznym fragment książki pt. „Pamiętnik Czarnego Noska” autorstwa właśnie Janiny Porazińskiej.
Dzieci z wielkim zaciekawieniem i przejęciem słuchały przygód Czarnego Noska, który co rusz trafia w nowe tarapaty. Mamy nadzieję, że książka zainteresowała naszych słuchaczy i chętnie po nią sięgną w wolnej chwili.
Natomiast uczniowie starszych klas mogli poczytać w j. angielskim. W ten sposób przedłużyliśmy obchody Dnia Języków Obcych.
To był miły, czytelniczy dzień w naszej szkole!![]()
| GALERIA |
- Szczegóły
Uczniowie klasy 6a, podobnie jak w ubiegłym roku szkolnym, biorą udział w Projekcie Uniwersytetu Dzieci w Klasie W tym roku tematem jest " Praca projektowa. Jak zrealizować projekt? ". Podczas cyklu zajęć uczniowie zrealizują z klasą działanie metodą projektową! Podczas zajęć wezmą udział w aktywnościach, dzięki którym dowiedzą się, jak planować i przeprowadzać projekt. Nauczą się dzielić zadaniami w grupie, współpracować i dążyć do wspólnego celu. Rozwiną przy tym takie kompetencje, jak: kreatywność, samoświadomość, elastyczność, pewność siebie i współpraca.
W ramach Godziny Wychowawczej uczniowie już wzięli udział w dwóch lekcjach w ramach projektu podczas których aktywnie wykonywali zadania.
| GALERIA |
- Szczegóły
Cały wrzesień upłynął w przedszkolu na uczeniu się lub przypominaniu zasad bezpiecznego poruszania się po drodze. Ponieważ, jak wiadomo, najlepiej uczy się praktycznie, sale przypominały czasem prawdziwą ulicę z przejściem dla pieszych i światłami.
Mamy nadzieję, że już dzieci wiedzą, jak bezpiecznie poruszać się po drodze.
| GALERIA |
- Szczegóły
Co roku w całej Polsce 20 września dzieci w wieku przedszkolnym obchodzą swoje święto - Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Dzień ten został ustanowiony, by podkreślić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju i edukacji dzieci. Tego dnia w naszym przedszkolu na dzieci czekało mnóstwo atrakcji. Nie zabrakło zabaw muzyczno-ruchowych, konkurencji sportowych oraz zabaw plastycznych i integracyjnych. Pogoda dopisała, więc większość zajęć mogła się odbyć na świeżym powietrzu. Na zakończenie dzieci wzięły udział w quizie, a świetna znajomość odpowiedzi na pytania sprawiła, że każdy przedszkolak w pełni zasłużył na medal i tytuł ,,Dzielnego przedszkolaka”. Wszystkie atrakcje spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem dzieci i stwierdzeniem, że: ,,fajnie jest być przedszkolakiem”.
| GALERIA |
- Szczegóły
Projekt Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży “Gdy więcej łączy, niż dzieli” będzie inny niż wszystkie realizowane dotąd w szkołach z terenu Gminy Psary. W związku z zagrożeniem epidemiologicznym spowodowanym pandemią SARS-Cov 19 projekt, który z założenia miał integrować grupy młodzieży podczas wymian międzynarodowych w krajach partnerów, został przeniesiony w przestrzeń wirtualną.
Adresatami projektu są uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Emilii Gierczak w Gródkowie oraz Liceum im. Tarasa Shevchenko z Ukrainy, a partnerami wspierającymi Stowarzyszenie „Baba Yelka” z Ukrainy oraz Stowarzyszenie Edukatorów Kulturalnych „O Wilku Mowa” z Polski.
Celem projektu jest zainteresowanie uczniów kulturą, zarówno własną, jak i kraju partnerskiego, oraz dostrzeżenie podobieństw między nimi. Uczestnictwo w nim ma doprowadzić do rozwoju osobistego oraz pogłębić świadomość tożsamości kulturowej, a także budować odpowiedzialność za obraz kultury przekazany przyszłym pokoleniom. Dodatkowo będzie wpływał na umiejętność posługiwania się narzędziami cyfrowymi, kształtował umiejętność wyszukiwania, selekcji i porządkowania informacji oraz krytycznej oceny ich przydatności.
Zorganizowane zostaną wirtualne wydarzenia i warsztaty, które będą miały miejsce w terminie od 5 do 9 października: TYDZIEŃ POLSKI, a następnie od 19 do 23 października TYDZIEŃ UKRAIŃSKI. Podczas tych spotkań uczniowie wcielą się w rolę etnografów, którzy realizując zadania projektowe oraz biorąc udział w prelekcjach i spotkaniach ze specjalistami i twórcami ludowymi, poszerzą swoją wiedzę w zakresie kultury rodzimej i obcej, stając się nie tylko odbiorcą lecz twórcą kreującym jej kształt.
Podczas TYGODNIA POLSKIEGO uczestnicy projektu oprócz integracji i poznania swoich środowisk przystąpią do tworzenia publikacji - bestiariusza słowiańskiego tradycyjną techniką graficzną, tworząc linoryty oraz za pomocą tabletów graficznych i profesjonalnego oprogramowania. Dowiedzą się o ważnych kulturowo niezwykłych zabytkach dla obydwu krajów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO, stworzą instalację z wielkoformatowych motywów zdobniczych typowych dla obydwu kultur - wycinanek ludowych, poznają ideę akcji krajoznawczej Geocatching, która zachęca do penetracji okolicy w celu odkrywania ukrytych skrzynek z interesującymi informacjami jej dotyczącymi oraz przystąpią do tworzenia własnej z produktami projektu. Inspirując się działaniami stowarzyszenia „Baba Yelka”, które przeprowadza wywiady techniką mówioną na ukraińskich wsiach, uczestnicy projektu zrealizują nagrania ze starszymi osobami w swojej okolicy. Działania filmowe zostaną poprzedzone warsztatami z dziennikarką radiową, która przygotuje uczestników do przeprowadzenia wywiadów oraz konsultacjami w zakresie sposobów filmowania i montowania nagrania. TYDZIEŃ POLSKI zostanie zakończony rozstrzygnięciem konkursu online na logo projektu. Głosować będzie mógł każdy. Zapraszamy na fan page projektu na facebooku.
TYDZIEŃ UKRAIŃSKI to głównie warsztaty z twórcami ludowymi z Ukrainy, którzy poprowadzą warsztaty z haftu, białego śpiewu, tradycyjnego druku klockowego na tkaninie. Razem będziemy gotować tradycyjne potrawy, a także weźmiemy udział w warsztatach fotograficznych poprowadzonych przez specjalistów z Muzeum Górnośląskiego w Gliwicach.
Zachęcamy mieszkańców Gminy Psary do współtworzenia tego projektu poprzez przesyłanie zdjęć wykonanych przez siebie tradycyjnych potraw kuchni ukraińskiej oraz włączenia się w akcję tworzenia patchworku z wykonanych przez siebie elementów tradycyjnych haftów charakterystycznych dla obydwu kultur. Relacje z działań oraz szczegółowe informacje dotyczące zadań projektowych będą dostępne na stronie www.whenmoreunites@com.
- Szczegóły
Podczas zajęć poświęconych akcji Sprzątanie Świata dzieci z klasy IV oglądały film o recyklingu, którego narratorem był ludzik z butelki PET – ImPET. ImPET zaproponował dzieciom, aby stworzyły dla niego przyjaciela z butelki PET.
Nasi czwartoklasiści wzięli sobie tę prośbę do serca – i tak oto powstali fantastyczni koledzy ImPETA. Gratulujemy niezwykłej kreatywności i talentów artystycznych!
| GALERIA |
- Szczegóły
Akcja Sprzątanie Świata odbywa się na świecie od ponad trzydziestu lat, a w Polsce od ponad ćwierć wieku.
Tradycyjnie w trzeci weekend września nasi uczniowie wyposażeni w rękawice i worki na śmieci wyruszali zbierać śmieci do Lasu Gródkowskiego i zawsze wracali z wieloma „ łupami”.
W tym roku, ze względu na pandemię COVID-19 i związane z tym procedury bezpieczeństwa, nie wyszliśmy do lasu.
W zamian na lekcjach przyrody i biologii rozmawialiśmy o tym, dlaczego nie wolno palić śmieci, tylko należy je segregować, aby mogły trafić do recyklingu. Uczniowie klas IV i V wykazali się świetną znajomością tematu, co udowodnili, rozwiązując zadania, odpowiadając na pytania i układając „memory” podczas wirtualnego spaceru ze śmieciarką „ Miecią” na stronie www „Działaj z imPETem” .
W planach mamy jeszcze prezentacje i dyskusje poświęcone zanieczyszczeniu Ziemi plastikiem.
Nasza szkoła uczestniczy w tym roku w Kampanii „Działaj z imPETem!” to innowacyjny projekt ponad podziałami którego celem jest zwiększenie ilości zbieranych i poddawanych recyklingowi butelek PET.
Opakowania typu butelka PET są powszechnie użytkowane w gospodarstwach domowych. Rocznie na polski rynek trafia ich ponad 200 tysięcy ton. Poddawanych recyklingowi jest ok. 50 % z nich, pozostałe trafiają na składowiska lub do spalenia. Tymczasem, PET to doskonałe tworzywo do przetworzenia. Odpowiednio zagospodarowane może otrzymać drugie życie w postaci kolejnego opakowania (tzw. rPET) lub znaleźć zastosowanie w przemyśle odzieżowym, czy meblarskim. Już z 5 butelek PET można zrobić torbę na zakupy, a 35 wystarczy, aby wyprodukować bluzę polar.
| GALERIA |







